“Dolblij was ik met de promotie tot senior van mijn afdeling. Inmiddels ben ik twee maanden verder en is het lachen me wel vergaan. Voor de lunch vraagt Mart, met wie ik voorheen heel goed was, me niet meer mee.
Als ik naar ons blok loop, hoor ik de gesprekken verstommen.
Tijdens het werkoverleg zie ik hem met gekruiste armen zitten en met zijn ogen rollen als ik iets zeg. Mijn voorstellen worden door hem standaard afgeschoten. Mart wilde de nieuwe functie, die twee loonschalen hoger ligt, ook.
Nadat ik de baan kreeg, is het tussen ons niet alleen enorm verkild, maar heb ik ook het gevoel dat hij me tegenwerkt door collega’s tegen me op te stoken.”
Mijn klant zit er behoorlijk doorheen.
Het lijkt erop dat je collega jaloers op je is…
Jaloezie is een natuurlijke en gezonde emotie. Veel mensen vinden dat ze niet jaloers mogen zijn en proberen de jaloersheid tevergeefs weg te drukken. Het is dan niet weg, maar zet zich ergens in je lichaam vast of komt al boemerangend als piekergedachte terug. Het beste stop je je jaloezie niet weg, maar onderzoek je zonder oordeel wat is.
Jaloezie gaat over iets waarnaar je verlangt. Je kunt jaloers zijn op iemands kwaliteiten, status, bezit, resultaten, uiterlijk, uitstraling, etc. Besef dat de kern van deze emotie in jou ligt en niets met je collega te maken heeft. De persoon die je jaloers maakt, raakt iets wat jij graag zou willen.
Klop je bij mij aan omdat je niet weet wat je met die jaloerse gevoelens aan moet?
Dan roep ik je op om op zelfonderzoek uit te gaan en te kijken welke achterliggende behoeftes onder je emoties verborgen liggen. Hoe jaloezie als een boosterprik voor je kan werken, lees je in dit blog.
Nu terug naar de slachtoffers – want jaloezie kan diep raken
Als je slachtoffer bent van jaloezie op het werk kan dit je behoorlijk pijn doen, je uit balans brengen en je werkplezier verzieken. Wat je in ieder geval wil voorkomen, is dat je er een deuk in je zelfvertrouwen van krijgt. Daarom geef ik je verderop in dit blog tips om ermee te kunnen dealen.
Collega’s die achter elkaars rug roddelen of zich schuldig maken aan wangedrag zorgen voor onveiligheid in je team. Besef dat anderen die jou naar beneden halen dit vaak doen omdat zij dit nodig hebben om hun eigenwaarde op te krikken.
Jaloezie kan behoorlijk kwaadaardig en uitermate onproductief zijn. In extreme gevallen zorgt jaloezie ervoor dat mensen zich gemeen en ondermijnend gaan gedragen met als doel dat de ander zich rot gaat voelen.
Agressie zit ook wel in onze aard...
Daarvoor hoef je niet ver te kijken. Neem iets simpels als hoe mensen op social media reageren als zij zich anoniem wanen. De negatieve reacties lijken de normaal te zijn, maar zijn in mijn ogen echt niet oké!
Jaloezie begint als je jezelf met anderen vergelijkt
Ik ben even gaan Googlen: maar liefst 10% van wat je denkt, gaat over hoe jij jezelf met anderen vergelijkt. We zijn sociale wezens en vergelijken helpt je om je plek in de groep te bepalen en je zelfbeeld te toetsen.
Binnen de sociale psychologie is daar een theorie over: de sociale vergelijkingstheorie.
Je vergelijkt jezelf op twee manieren met anderen. Opwaarts (met mensen die succesvoller zijn) of neerwaarts (met mensen die slechter af zijn dan jij). We blijken ons vooral te vergelijken met mensen die slimmer of succesvoller zijn óf het beter voor elkaar hebben. En zelden met mensen die het minder hebben of minder presteren.
Je snapt dat dit je niet helpt om je zelfvertrouwen op te krikken. Je zelfverzekerd voelen als de rest het veel beter doet dan jij is knap lastig.
In coachgesprekken hoor ik dit ook
Dit doet me denken aan wat een klant me vertelde. Laten we haar Sara noemen.
“Nu mijn collega is gepromoveerd, zie ik haar succes als een persoonlijke mislukking. Mijn werk is niet zo bijzonder.”
Terwijl zij het zegt, weet ik dat zij een master heeft in Civiele Techniek en haar manager enorm tevreden is over haar werk.
Zoals de sociale vergelijkingstheorie zegt, kan omhoog kijken enorm motiveren om het beter te gaan doen, maar kan het je ook pijnlijk op je eigen tekortkomingen wijzen. Vooral als je meer zelfvertrouwen wil, is het veel slimmer om je focus te verleggen naar wat jij al wel hebt of kunt.
Ik: “Hoe zou jij je voelen als jezelf met jezelf vergelijkt?”, waarop Sara me een beetje meewarig aankijkt en ik deze verduidelijkingsvraag stel “Wie of wat heb je al achter je gelaten?”
Vanaf dat moment gaat het over waar Sara nu staat vergeleken met vijf jaar geleden. Over de stappen die ze zette en de obstakels die ze overwon. Aan het einde van het gesprek vertelt Sara dat ze het haar een fijn gevoel geeft om op deze manier naar zichzelf te kijken.
Wat jij hieraan hebt?
Je leest dit blog omdat je tips wil voor hoe om te gaan met jaloerse collega’s. Een beetje kennis van waar deze emotie vandaan komt, helpt om je collega beter te begrijpen.
En geef toe… dat vergelijken, doe je zelf ook vast wel.
Dus: Ben je bewust van hoe vaak je je met anderen vergelijkt. Laat mensen die beter zijn dan jij een stimulans voor je zijn. Kijk vooral ook naar wat je al hebt bereikt en waar je nu staat.
3 tips als last hebt van jaloerse collega's
De onderstaande adviezen brengen je vast op ideeën over hoe je rustig blijft als het gedrag van je collega zo jaloers is dat jij er steeds last van hebt.
Tip 1. Blijf professioneel
Straal zelfvertrouwen uit door je handen niet in je zakken te stoppen, oogcontact te maken, je rug te rechten met je schouders naar achter en je handen naast je op tafel of langs je zij. Laat je niet meeslepen in de negativiteit van je collega.
Focus op wie jij wil zijn. Ga met je collega om zoals jij wil dat hij met jou omgaat. Behandel je collega met respect, reageer niet korzelig, maar hou het contact zakelijk (je bent ten slotte op je werk).
Zegt je collega iets naars stel dan de open vraag: “wat bedoel je hiermee?” Als je collega een aanvallende opmerking maakt, zeg dan: “Wow, wat je zegt doet pijn, wanneer heb je tijd om hierover met elkaar in gesprek te gaan?”
Tip 2. Ga in gesprek met je collega
Het gesprek aangaan, is sowieso je beste troef. Zo’n gesprek werk je het liefste vooraf op papier uit en oefen je voor de spiegel. Vertel in het gesprek wat je ziet, merkt en hoort. Hou het zo objectief mogelijk en vraag of je collega dit herkent.
Vertel ook wat het gedrag van je collega met jou doet. Ga dan vooral niet oordelen, maar stel open vragen zodat je te weten komt waarom je collega zich gedraagt zoals hij zich gedraagt.
Als jij je kwetsbaar opstelt, is de kans het grootst dat hij dat ook doet en jullie een open gesprek krijgen. In deze handleiding lees je hoe je het gesprek zo aangaat, dat er geen conflict ontstaat.
Tip 3: Kaart het aan bij je manager of HR
Als je gesprek met je collega niet tot een voldoende verbetering van de onderlinge werkrelatie heeft geleid, heb je nog een optie open. In gesprek gaan met je leidinggevende (of als je daar geen gehoor krijgt met HR).
Vertel hem hoe de situatie je werk beïnvloedt en wat je zelf al hebt gedaan om het te stoppen. Geef voorbeelden van wat je collega doet en vraag hem om je te helpen. Met tips en advies over hoe je er het beste mee om gaat én vraag hem in te grijpen.
Weet dat je werkgever op grond van de wet moet zorgen voor een ‘psychologisch’ veilige werkplek. Dit betekent dat hij een onderzoek naar de pesterijen instelt en passende maatregelen neemt. In het uiterste geval betekent dit schorsen of ontslag
Hoe kan ik je helpen?
Ik help je met persoonlijke coaching. Je bent van harte welkom voor een kennismakingsgesprek. Ik stel je vragen die je helpen om beter om te gaan met wat er bij je speelt. Je eerste afspraak is gratis. Je zit nergens aan vast. met mij. Ik help jou of je team met:
- persoonlijke coaching
- loopbaancoaching
- burn-outbegeleiding
- teamdagen
- teamcoaching
Heb je gedoe op je werk? Of werkvloerfrustraties? Maak ze dan soepel bespreekbaar met de checklist uit mijn e-boek. Het gedrag van een manager die passief agressief is hoef je niet op je te laten zitten
Je las een blog van moi – Hanneke Zumker
• Hanneke wie?
• Klantervaringen
Fijne werkweek!