Hoe weet je nu of je collega of manager te vertrouwen is? Door te luisteren naar je intuïtie. Voordat je bewust waarneemt kun je heel nauwkeurig inschatten of iets positief of negatief is liet een experiment van John Bargh van de universiteit van Yale zien.
Ik ben voorstander van het luisteren naar je onderbuikgevoel.
Hoe mijn klant haar intuïtie niet volgde...
Bij toeval hoorde ik dat hij een vergadering had georganiseerd voor een nieuw project. Ik was niet uitgenodigd. Tegen de andere collega’s zei hij dat hij had gezien dat ik heel druk was. Hij wilde me ontzien. Laatst kreeg ik een mail waarin hij mijn manager in de cc had gezet. Maakte hij onterecht het verwijt dat ik me niet aan mijn afspraken hield.
Vertwijfelt kijkt ze me aan.
“De eerste keer dat ik hem zag, had ik meteen al het gevoel dat hij niet te vertrouwen was. Er was iets met hem. Misschien die net te harde handdruk en zijn priemende ogen. Ik voelde het, maar kon er de vinger niet op leggen.”
Elke keer als je een nieuw iemand ontmoet, beslis je intuïtief of de ander te vertrouwen is. Het is die handdruk, de blikwisseling waar je hersenen automatisch op in tunen. Onderzoek wijst uit dat je al na zeven seconden een positieve of negatieve indruk van iemand hebt.
Je intuïtie is als je eigen persoonlijke Poolster, je innerlijke kompas die je altijd bij je hebt en je de weg wijst. Het is een gevoel dat je verstandelijk niet kunt beredeneren. Als jij je ervan bewust bent, kun je beter beslissen wat goed voor je is.
Hoe vaak luister jij naar wat je eerste indruk je te zeggen heeft?
Mijn klant zei er dit over:
“Ik wist welk vlees ik in de kuip had. Maar ik vind dat je anderen het voordeel van de twijfel moet geven. Dus slik ik in wat ik voel.”
Wie goed doet, goed ontmoet
De meeste mensen deugen, is ook mijn ervaring. Jezelf wegcijferen? Je onderbuikgevoel negeren? Dat vind ik een slecht plan!
Mijn advies? sta eens wat vaker stil bij je gevoel!
Als je een nieuw iemand ontmoet of als je collega iets doet dat jij niet oké vindt. Wat ervaar je? Spanning? Zenuwen? Irritatie? Angst? Dit zijn waarschuwingssignalen die je laten voelen dat je grens wordt overschreden.
Door te registeren wat je jouw collega ziet doen en door naar je intuïtie te luisteren, kun je ongezonde relaties en situaties aan de voorkant vermijden. Bijvoorbeeld door niet met die collega samen te werken of een baan die niet goed voelt af te wijzen.
Deze 5 signalen vertellen je of je collega te vertrouwen is:
Signaal 1. Roddelen staat niet in zijn vocabulaire
Hij zegt geen slechte dingen over andere collega’s of geeft anderen niet achter hun rug om de schuld van iets. Onwaarheden, aannames en stemmingmakerij? Daar is hij wars van.
Signaal 2. Afspraak = afspraak
Hij doet zijn best om niet te laat te komen of afspraken op het laatste moment te annuleren. Belooft hij je op vrijdag 14.00 uur iets te mailen, dan kun je erop rekenen dat hij dat ook doet.
Signaal 3. Hij geeft ere aan wie ere toekomt
Hij strijkt niet met de eer voor iets dat een andere collega presteert en schildert anderen niet slecht af voor eigen gewin. Hij gaat voor het gezamenlijke teamresultaat en geeft complimenten.
Signaal 4. Grens = grens
Hij legt zijn wil niet aan je op en dwingt je niet tot iets wat jij niet wil. Hij respecteert jouw nee en overvraagt je niet. Ook probeert hij niet iets bij jou voor elkaar te krijgen door machtspelletjes te spelen.
Signaal 5. Hij is hulpvaardig
Hij staat voor jou en je collega’s klaar. Hij gaat niet alleen voor zijn eigen succes, maar biedt de helpende hand. Hij zal je nooit ergens mee laten zitten en denkt met je mee.
Wat moet je nu doen als je doen als je deze signalen niet ziet?
Heb je te maken met een collega die je slecht gevoel geeft? Of je in een negatief daglicht zet? Start met het serieus nemen van je eigen grenzen! Nare opmerkingen of onacceptabel gedrag hoef je niet zomaar te laten gaan. Dat jij het spannend vindt om je collega hierop aan te spreken, is helemaal niet raar. Als mens wil je bij de groep horen. Dat stamt nog uit de prehistorie. Als je een ander de maat neemt, loop je het risico dat je de relatie beschadigt en je uit het nest wordt gegooid. Net als vroeger kan dat nadelig uitpakken.
Je te maken hebt met een collega die je slecht gevoel geeft? Of je in een negatief daglicht zet? Start met het serieus nemen van je eigen grenzen! Nare opmerkingen of onacceptabel gedrag hoef je niet zomaar te laten gaan. Dat jij het spannend vindt om je collega hierop aan te spreken, is helemaal niet raar. Als mens wil je bij de groep horen. Dat stamt nog uit de prehistorie. Als je een ander de maat neemt, loop je het risico dat je de relatie beschadigt en je uit het nest wordt gegooid. Net als vroeger kan dat nadelig uitpakken.
Toch is het onverstandig om je mond te houden
Denk eens na over hoeveel stress het je nu kost. Fysieke klachten, slecht slapen, frustratie. Als je niets doet blijft het onder de oppervlakte door etteren. Van kwaad tot erger. Grenzen stellen, nee zeggen, gedrag bespreekbaar maken, het vraagt veel moed. Dat is eng, maar door onacceptabel gedrag niet te accepteren, verslechteren je relaties met je collega’s niet verder.
Met jouw moed en openheid breek je de situatie open en verbetert de sfeer. Mijn ervaring is dat als je met een positieve insteek vertelt hoe je dingen ervaart en je je kwetsbaarheid toont, de relatie juist verbetert. Je collega vindt het meestal helemaal niet raar als je vertelt wat er in je omgaat. Als je praat haal je een beetje druk van je problemen af. Door jouw binnenwereld met anderen te delen, verbind jij je met hen en krijg je meer écht contact.
Verbinden, van betekenis zijn,
elkaar zien voor wie we zijn,
is toch wat je diep van binnen wil?
Vraag je daarom eens af hoe komt het dat je steeds over je grens heen laat gaan. Waar ben je bang voor? Durf daar eerlijk naar te kijken. Realiseer je dat je je zorgen maakt om iets waarvan je denkt dat het in de toekomst gaat gebeuren, zonder dat je weet of het daadwerkelijk echt gebeurt. Geloof niet meteen in het slechtste scenario.
Oké, als je niets doet, loop je ook geen enkel risico. Maar weet je ook niet hoe het uitpakt als je wel in gesprek met je collega gaat. De zekerheid die je wel hebt is dat als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg.
100% garantie op een goed gesprek kan ik je niet geven.
Een spannende confrontatie waarbij de ander onaardig of onprofessioneel doet overleef je echt wel. Alleen al door het gesprek aan te gaan, boost je jouw zelfvertrouwen. Een ding weet ik wél 100% zeker: vanzelf stopt het gedrag van je collega niet! En ben jij daar de oorzaak van. Mmm… denk je nu. Doordat jij niets zegt is je collega zich niet bewust van zijn gedrag. Dus gaat hij er vrolijk mee door.
... als je feedback geeft doe je iets positiefs...
Je geeft de ander de kans om te groeien. Dus neem die stap en ga het gesprek met je collega aan. In mijn e-boek vertel ik je hoe je dat handig aanpakt. Reken maar dat zo’n gesprek je een gevoel van opluchting geeft. Pas als jij vertelt hoe het jou raakt, realiseert de ander zich wat de impact is van wat hij doet of van zijn woorden.
Hoe kan ik je helpen?
Kijk eens bij mijn aanbod voor persoonlijke coaching. Je bent van harte welkom voor een gratis kennismakingsgsprek.
Hebben we al een connectie op LinkedIn? Ik inspireer je ook daar met tips om gelukkiger op je werk te worden.
Doorlezen over dit onderwerp? Psychologie Magazine schreef er een interessant artikel over.
Heb je gedoe op je werk? Of werkvloerfrustraties? Maak ze dan soepel bespreekbaar met de checklist uit mijn e-boek.