Je kreeg een slechte beoordeling, het was zo erg dat iemand van HR aanschoof. Jij had het niet zien aankomen. Verslagen staar je naar je beeldscherm. De letters zie je niet. Je voelt je verward.
Die negatieve beoordeling kwam als donderslag bij heldere hemel.
Langzaam voel je dat je verwarring over het vernietigende beoordelingsgesprek in boosheid omslaat. Het was een schok om te horen dat jouw prestaties onder de maat zijn. Signalen dat het niet goed zou gaan, hebben jou nooit bereikt.
Je vindt de gang van zaken schandalig en snapt niet wat je niet goed zou hebben gedaan. Dit geeft je ook een gevoel van onzekerheid. Je vraagt je of je je baan wel houdt. Je zou je manager wel de huid vol willen schelden, maar dat is geen slim plan weet je.
Hieronder lees je wat je het beste kunt doen om de situatie ten positieve om te draaien.
Stap 1. Koel af en laat het rusten
Het beste wat je kunt doen, is jezelf tijd geven om af te koelen. Misschien gewoon door je tas te pakken en naar huis te gaan. Even uit de kantoorruimte waar je net zulk heftig nieuws kreeg. Bedenk wat voor jou het beste werkt om het een paar dagen te kunnen laten rusten.
Ergens tijd overheen laten gaan, is meestal een goede manier om iets wat je overkomt minder heftig voor je te laten voelen. Dus neem een paar dagen de tijd om de negatieve feedback te laten bezinken.
Stap 2. Gebruik deze wandelmethode
Blijf je toch boos en kun je niet stoppen met denken over wat je manager allemaal zei? Ga dan wandelen! Als je loopt, terwijl je een probleem of nare herinnering in gedachten hebt, ‘verteer’ je de onaangename gebeurtenis en lossen je gedachtes als het ware op. Dat komt door de ritmische links-rechts-links-rechts beweging.
Maak je gebruik van deze wandelmethode? Dan kom je zeker weten van je zorgen af. Binnen een half uur voel jij je al een stuk beter en denk je weer aan leuke dingen.
Stap 3. Realiseer je dat je jouw reacties kunt sturen
Oké, je had geen invloed op hoe je beoordelingsgesprek verliep, maar je reactie erop heb je wel in de hand. Realiseer je ook dat als je geen feedback meer krijgt over wat beter kan of je alleen maar lovende feedback krijgt, dit misschien wel betekent dat je niets nieuws meer doet en je jezelf onvoldoende uitdaagt om nog te kunnen groeien.
Besef dat deze negatieve beoordeling niet het einde van je carrière is. Nee, het geeft je de kans geeft om stil te staan bij wat je kunt verbeteren en hoe je het beste van jezelf naar boven kunt halen.
Stap 4. Ga op onderzoek uit naar wat wél waar is
Als je jezelf niet herkent in de feedback, graaf dan nog wat dieper door. Ga bij jezelf te rade welke blinde vlekken je mist. Het is heel menselijk om niet alles van jezelf te zien. Dat komt omdat, ondanks onze beste bedoelingen, er altijd een kloof is tussen hoe we onszelf zien en de manier waarop anderen ons zien.
Je hebt anderen nodig om je een spiegel voor te houden en je te helpen jezelf volledig te zien. Vraag jezelf af wat er misschien juist was aan deze kritiek of denk terug aan wanneer je iets dergelijks eerder hoorde. Overdenk of je manager misschien iets heeft gezegd wat pijnlijk was om te horen, maar wel waar is.
Negatieve feedback laat je vaak haarscherp zien waar je kansen liggen om te verbeteren.
Stap 5. Kom erop terug en stel vragen
Ga opnieuw het gesprek aan en bedenk vooraf wie jij in dat gesprek wil zijn. Stel je bent die vlieg op de muur in de ruimte waar je straks zit, wat wil je dan zien en horen als je naar jezelf kijkt en luistert.
Visualiseer je hoe je zit, wat de manier is waarop je praat en wat je uitstraalt.
Bereid ook vooraf de onderwerpen voor waar jij verduidelijking op wil. Ik raad je aan niet met je benen over elkaar heen te zitten. Zet je beide voeten op de vloer en ga rechtop in je stoel zitten. Let er ook op dat je toon vriendelijk blijft. Zo bereik je het meeste. Met azijn heeft nog nooit iemand een vlieg gevangen.
Vraag om voorbeelden en laat je manager je vertellen wanneer je deed wat hij je verwijt. Zorg dat het glashelder voor je is waarom je manager je die negatieve beoordeling gaf. Geef het ook aan als je het ergens niet mee eens bent.
Vraag tenslotte uit hoe je manager zou willen dat het wel gaat en wat hij van je verwacht. Laat je niet met vaagheden wegsturen. Vraag als je dingen nog steeds niet kunt plaatsen of anders ziet ook hoe je collega’s het zien. Samen met wat je hoorde van je manager krijg je een completer beter beeld.
Stap 6. Maak een actieplan en vraag hulp
Je weet wat je moet verbeteren en waar je je focus op moet leggen. Neem zelf de regie in handen, zodat jij kan bepalen wat je wanneer en hoe gaat doen. Maak je eigen actieplan – je verbeterplan – en zorg dat je hierop akkoord van je manager krijgt.
Vraag om begeleiding op de punten waar je dat nodig hebt, zodat je het niet alleen hoeft te doen. Misschien heb je een training nodig, of wil je regelmatig overleg met een ervaren collega die je van inhoudelijke tips en adviezen kan voorzien.
Geef jezelf minimaal 2 maanden de tijd om te experimenteren om situaties en dingen anders te gaan doen. Vraag anderen om je te helpen om je op koers te houden en plan tussentijds evaluaties in. Dat helpt om dingen duurzaam anders te gaan doen.
Tot slot...
Een slechte beoordeling dwingt je eerlijk tegenover jezelf te zijn. Stel jezelf daarom ook deze vragen:
- Overvraagt je manager je?
- Kun en wil je aan het gewenste niveau voldoen?
- Gaat het je lukken om je functioneren te verbeteren? –
- Vind je deze functie en dit bedrijf echt wel leuk?
Soms kun je beter de conclusie trekken om de eer aan jezelf te houden en de kuierlatten te nemen. Laat je vooral niet leiden door de angst dat er niets beters op je wacht.
Geloof me…
…. ik heb inmiddels zoveel mensen begeleid naar ander werk. Als dit het niet is, ligt er een baan voor je in het verschiet waar jij je wel senang bij voelt.
Als je maar durft!
Ik daag je uit
Ik daag je uit om met je manager in gesprek te gaan en te kijken wat het je brengt. Als je zo’n gesprek lastig vindt of met mij wil verkennen naar hoe je beter kunt gaan functioneren, ben je van harte welkom!
Ik heb jou met:
- persoonlijke coaching
- loopbaancoaching
- burn-outbegeleiding
- teamdagen
- teamcoaching
Heb je gedoe op je werk? Of werkvloerfrustraties? Maak ze dan soepel bespreekbaar met de checklist uit mijn e-boek.
Je las een blog van moi – Hanneke Zumker
• Hanneke wie?
• Klantervaringen
Fijne werkweek!