Als je steeds maar je gelijk wil halen, kan dat weerstand oproepen bij je collega’s en manager op. In discussie gaan en gesprekken domineren, is niet altijd handig. Het spreekwoord is niet voor niets: je vangt meer vliegen met stroop dan met azijn
Ervaar je dat je collega’s afhaken? Kijk eens wat je kunt met de tips uit dit blog.
Zachtheid kun je kweken
“Kom ik echt zo over?”, had Pieter (in het echt heet hij anders) vertwijfelt aan zijn team gevraagd. Ze zeiden dat hij altijd gelijk moet krijgen en dwingend overkomt. Dat had hij niet verwacht.
Met grote blauwe ogen staart hij mij aan.
“Kijk, ik ben er om beslissingen te nemen, zodat we als afdeling goed blijven scoren.” Hij zucht. “Ze voelen zich door mij niet gehoord en stapten naar de directeur met de boodschap dat ze zich onveilig voelen. Hij zei dat ik met een coach moest praten.”
Ik vroeg Pieter wat hij van deze feedback vond.
“Ik druk zeker mijn zin door als ik zie dat het anders in de soep loopt. Als teamlead voel ik me verantwoordelijk en wil ik dat we met elkaar goed werk afleveren. Maar…”, valt hij stil. “Dat ze me star vinden?”
Terwijl hij het zegt, zie ik Pieters ongemak. Hij trekt zijn schouders op en klemt zijn kaken op elkaar. “Zo wil ik niet overkomen!”
Door gelijk te hebben laat je zien dat je verstand van zaken hebt, weet hoe iets moet worden opgelost of aangepakt. Je bent resultaatgericht en slagvaardig. Zeker weten dat door jouw aanpak projecten voor elkaar komen.
Maar hoe ervaart je collega het
Dat is heel simpel. Bedenk eens hoe jij het zelf vindt om ongelijk te hebben. Of sta stil bij hoe het voor jou voelt als je collega steeds het laatste woord heeft. Niet zo fijn vermoed ik. Zo’n collega roept waarschijnlijk weerstand bij jou op. Ik had ooit een collega die zo was. Aan het kittige loopje hoorde ik haar al aankomen. Keek ze me indringend aan en zei ze stellig wat ik moest doen. Aangezien mijn voorganger – nadat ze haar kont tegen de krib had gegooid – in de problemen was gekomen, koos ik ervoor om als ik haar hoorde drammen vooral mee te veren. Kon ik zo snel als mogelijk door met mijn andere werk.
Dat je collega’s zich overruled voelen?
En afhaken? Dat wil je toch niet?
Pieter zeker niet. Hij is heel betrokken en wil dat zijn werk af komt. Alleen moet het wel op zijn manier. Hij houdt graag de controle. Onvoorbereid… nee, dat is hij niet. Pieter weet van de hoed en de rand en zorgt dat doelen worden gehaald. Maar gaat het niet zoals hij wil… berg je dan maar. Dan zorgt hij wel dat het gaat zoals hij wil.
Ik keek met Pieter waar zijn gedrag vandaan kwam.
Onder zijn stelligheid bleek angst te zitten om zwak en kwetsbaar te zijn. Pieter vertelde me dat hij een autoritaire vader had. Als kind moest hij doen wat hem opgedragen werd. Regels waren er om nageleefd te worden. Als hij zijn vader tegensprak werd op zijn plek gezet. Als volwassene had Pieter met zichzelf afgesproken om niet meer onder de voet gelopen te worden. Met als gevolg dat hij in discussies met anderen verbaal de sterkste wilde zijn. Helaas raakte hij daardoor uit verbinding met collega’s.
In mijn coachpraktijk zie ik dat hoe mijn klanten zich gedragen niet altijd iets is waar ze bewust voor kiezen, maar wat er ongemerkt ingeslopen is. Als je snapt waar je gedrag vandaan komt, geeft dat vaak al zo’n inzicht dat je alleen daardoor al ziet hoe het anders kan. Hierdoor verlang je nog meer naar een nieuwe versie van jezelf.
Terug naar Pieter.
Die besefte dat hij nooit had gewild dat zijn collega’s zich onderdrukt voelden. Hij wilde het contact met zijn team gelijkwaardiger. Zijn mensen moesten zich bij hem niet alleen prettig, maar vooral ook psychologisch veilig kunnen voelen. Hij kreeg het met drie stappen voor elkaar.
Hier komen ze:
Stap 1. Bouw aan zachtheid
Hoe je met anderen omgaat, heeft veel te maken met hoe je met jezelf omgaat. Het is vaak veel gemakkelijker om vriendelijk naar anderen te zijn als je dat ook voor jezelf bent. Dit begint ermee dat je niet alles goed hoeft te doen en dat je fouten mág maken.
Sta dagelijks stil bij je successen en bij wat je aan jezelf waardeert. Doe dingen die je leuk vindt en vergeet niet om jezelf te verwennen. Let ook eens op hoe vaak je fronst en lacht. Je collega spiegelt vaak onbewust jouw lichaamstaal (en omgekeerd). Kijk maar naar twee mensen die praten. Maak er een gewoonte van om anderen met een lach te groeten overal waar je maar kan.
Doe ook eens zomaar iets voor je collega. Neem een lekkere koffie mee of vraag je collega hoe zijn belangrijke afspraak ging.
Stap 2. Oefen met echt luisteren
Iedereen vindt het fijn om gehoord te worden. Dat lukt als je daadwerkelijk wil weten wat er bij je collega van binnen leeft en hem echt wil horen. Als je dit doet, staat je collega meer open voor jouw verhaal. Je doet dat zo:
- Toon belangstelling en begrip met non-verbaal gedrag: maak oogcontact, knik, leun naar voren en hum
- Laat korte stiltes vallen voordat je reageert
- Herhaal in je eigen woorden wat je collega zegt
- Check of je snapt wat je collega bedoelt “Als ik je goed begrijp, zeg je dat..”
Stap 3. Accepteer dat je verschillend denkt
Collega’s zullen altijd afwijkende meningen hebben. Laat die verschillen er gewoon zijn. Sta open voor hun ideeën en inzichten. Stel vragen en probeer zonder oordeel te ontdekken wat je collega drijft. Ben vol respect nieuwsgierig en je collega voelt zich in zijn waarde gelaten. Daarmee roep je als vanzelf meegaandheid op.
Door zaken van verschillende kanten te bekijken, kom je vaak op verrassende oplossingen. Er is ook niet één weg naar Rome toch? Wie weet vind je de argumenten van je collega zo goed dat jij je mening bijstelt.
Ga daarom op zoek naar manieren waarop jullie elkaar versterken.
Als je van het goede van je collega uitgaat en gelooft dat hij ook het beste wil, lukt het je wél om het positieve in zijn zienswijze.
Maar....
Hoe kan ik je helpen?
Maak een afspraak voor een kennismaking. Ik stel je vragen die je helpen om beter om te gaan met wat er op je werk speelt. Je eerste afspraak is gratis. Je zit nergens aan vast.
Mijn aanbod:
Hebben we al een connectie op LinkedIn? Ik inspireer je ook daar met tips op gelukkiger op je werk te worden.
Heb je gedoe op je werk? Of werkvloerfrustraties? Maak ze dan soepel bespreekbaar met de checklist uit mijn e-boek.
Je las een blog van moi – Hanneke Zumker
• Hanneke wie?
• Klantervaringen
Fijne werkweek!