Effectief communiceren en empathisch luisteren
Luister jij echt naar de ander?
Training effectief communiceren en empathisch luisteren
Als je empathisch luistert, ben je oprecht in je collega geïnteresseerd en wil je weten wat de ander te vertellen heeft. Als empathisch luisteraar ben je niet bezig met jezelf, maar met de ander. Je wil je collega echt horen om hem te begrijpen en te erkennen in zijn gevoel.
Je moedigt de ander aan om meer te vertellen en als je reageert, check je of je goed hebt begrepen wat je collega vertelt.
In de training effectief communiceren en empathisch luisteren leer je hoe je aansluit op het referentiekader van je collega en hoe je ervoor zorgt dat hij zich echt gehoord voelt.
Hoe?
We beginnen met een korte uitleg over wat het je brengt om empathisch te luistern. Daarna ga je meteen aan de slag door het zelf te doen en te ervaren.
Je oefent met actief luisteren, verbaal en non-verbaal gedrag.
Je leert hoe je er helemaal voor de ander met onverdeelde aandacht kunt zijn. Hiervoor gebruiken we oefeningen en rollenspellen. Je krijgt tips en advies over jouw manier van feedback geven.
Zeker weten dat de gesprekken die je met collega’s hebt beter verlopen en dat je hierop positieve reacties krijgt. Bovenal zorg jij ervoor dat je meer verbinding met je collega’s krijgt.
Doordat jij met onverdeelde aandacht naar de ander leert luisteren, garandeer ik je dat je de samenwerking verbetert en meer succes hebt op je werk.
Na de training weet je:
- hoe je actief luistert en ken je de technieken zoals luisteren, samenvatten en doorvragen
- wanneer je rust moet inbouwen en heb je de kracht van stiltes zelf ervaren
- wat de invloed van verbaal en non-verbaal gedrag is en hoe je het inzet
- hoe je de ander laat zien dat je hem hebt begrepen
- hoe je moet parafraseren en het beste aansluit bij de woorden van de ander
- goed doovraagt zonder dat het een kruisverhoor wordt
- wat de communicatiestijl van de ander is en hoe jij daarop aansluit