Te veel bezig zijn met je werk en niet kunnen stoppen is slecht voor je. Je hoofd blijft alert en je lichaam blijft stresshormonen produceren. Lange werkweken zorgen wereldwijd voor hart- en vaatziekten. Deze gezondheidsschade zie je volgens de Wereldgezondheidsorganisatie bij een werkweek van 55 uur of meer.
Pas je de 5 tips in dit blog toe en maak een einde aan het overcompenseren.
Hoe mijn klant stopte met te lang werken
“Ik begin om 7.30 uur en kom om 17.00 uur mijn werkkamer weer uit.”
Het is voor het eerst dat hij thuiswerkt. Tijd om even te lunchen neemt hij niet. Aan het einde van de dag voelt hij zich geradbraakt.
“Videovergaderen is heel intensief”, legt hij uit. “Na een overleg heb ik hoofdpijn, maar ga ik toch door.”
Hoorde ik je zeggen dat je pauzes skipt?
“Mijn leidinggevende is geen voorstander van thuiswerken. Voor de Coronatijd mochten we dat niet”, antwoordt hij. “Ik wil wel bewijzen dat mijn output nog net zo is als voorheen.”
Mijn klant voelt zich erg moe sinds dat thuiswerken. “Als ik niets doe voel ik me schuldig omdat ik niet met mijn werk bezig ben. Ik hoor die uren toch te maken?”
Later op dezelfde dag hoor ik een andere klant van mij ook over stress en plichtgevoelens.
In plaats van om 17.00 uur de laptop dicht te klappen, doet zij nog even een extra klus. Haar uitleg? “Ik wil vooral laten zien dat ik de kantjes er niet vanaf loop.”
Hun denkfouten vieren hoogtij deze dagen
Graag zet ik ze even recht. Voor mijn klanten en voor het algemene werkgeluk van ons Nederlanders.
Het is écht niet gek dat je meer druk voelt terwijl je minder reistijd hebt
Want je maakt veel gebruik van je mobiele telefoon en controleert vaker of je nieuwe berichten hebt gekregen. Dat vermoeit de oogspieren. Videovergaderen blijkt heel efficiënt, maar daarvoor betaal je ook een tol. Ze zijn uitputtend.
En collega’s kloppen niet meer bij je aan met een vraag of voor een praatje. Even bijkletsen is er niet bij. Je ontmoet hooguit je partner bij de koffieautomaat. Best eenzaam hè op je zolderkamer?
Met deze tips gaat het thuiswerken je soepeler af
Ben je leidinggevende? Lees dan vooral tip 5!
Tip 1: Blijf realistisch
Blijf logisch nadenken. Hoe reëel is het om te vinden dat je de hele dag achter je bureau op je kamer moet zitten? Op je werk heb je toch ook een praatje met je collega? Bovendien is het vergaderen via Teams, Zoom of Skype heel vermoeiend.
Hoezo zou je dan geen pauze mogen nemen?
Bovendien hoor ik van al mijn klanten dat ze juist efficiënter werken nu ze alleen op dat kamertje zitten. Niemand stoort je en je kunt afmaken waar je mee bezig bent. Dus kijk eens eerlijk naar je output? Duh… die is waarschijnlijk veel groter geworden. Dat zorgt ervoor dat je vermoeider bent dan normaal. Dan mag je toch best extra pauze nemen? En denk je dat je collega niet pauzeert?
Ben je al overtuigd om te stoppen met overcompenseren?
Weet je wat nog het mooie daaraan is? Je productiviteit zal er alleen maar beter door worden. Bij mij werkt het zelfs beter als ik minder doe. Hoe meer rust ik neem hoe meer creativiteit. Ik doe de beste ideeën op wanneer ik lekker ga wandelen en als ik terugkom werk ik mijn klussen ook gemakkelijker af.
Tip 2: Luister naar jezelf
Het belangrijkste is dat je voelt wanneer je mag stoppen met werken. Je was toch al tot de conclusie gekomen dat je nu zelfs efficiënter werkt dan je op kantoor deed? Wat zijn voor jou de gevolgen op de langere termijn als jij steeds een stapje harder blijft lopen? Wat doet dat met jouw energielevel? En hoe lang hou je dit vol? Gun jezelf rust als je voelt dat je moe bent.
Het voordeel van thuiswerken is vooral dat je makkelijker zelf kunt beslissen wat je wanneer doet. Je eigen autonomie viert hoogtij. Niet je manager bepaalt wat je doet, die verantwoording ligt bij jezelf. Niemand kijkt op je vingers dus kijk naar wat jij nodig hebt om je goed te voelen.
Erken dat je op je werk ook onderbrekingen hebt in je ‘werkuren’. Kijk naar waar je wél energie van krijgt en geef daar gehoor aan.
Ga heerlijk een kwartier met een kop koffie in het zonnetje zitten. Neem als je bereikbaar moet zijn desnoods je telefoon mee. Of nog beter vertel je collega’s dat je een kwartier pauze neemt na een intensief overleg om even af te schakelen.
Vind je het lastig om je eigen stem te ontdekken of ernaar te luisteren? Ik begeleid je er graag bij ;-). Als je zicht heb op wat jij belangrijk vindt, is het veel gemakkelijker om voor jezelf te gaan staan.
Tip 3: Stel grenzen en word goed in ‘Nee’ zeggen
Zoals heel vaak in de coaching komt het er ook op neer dat jij je eigen grenzen bewaakt. Want jezelf de vrijheid gunnen om iets niet te doen, gaat je een gevoel van bevrijding geven. Dat vraagt dat je grenzen stelt. “Ja” lijkt een goed antwoord omdat je die ander een plezier doet, maar voor jou betekent het dat je “Nee” tegen jezelf zegt.
Krijg je een verzoek? Zeg niet onmiddellijk “Nee” en zeg dat je erop terugkomt. Zo heb je de tijd om na te denken over wat je van het verzoek vindt. Zeg dan alleen “Ja” als het goed voor je voelt. Niet omdat je wil dat die ander je aardig vindt.
Stel jezelf elke keer deze vragen:
• Wat vind ik hiervan?
• Welke energie geeft of kost het me?
• Wat betekent dit voor mij?
Maak afspraken over wat je thuis doet zodat je de verwachtingen kunt waarmaken. Het moet kraakhelder zijn wat je wél en níét doet.
Lukt het je ook met deze tips niet niet om ‘nee’ te zeggen? Dan is het tijd voor persoonlijke coaching. Inspiratie opdoen met dit soort blogs of het lezen van zelfhulpboeken brengen je niet verder. Als je niets doet, blijft het zoals het is.
Tip 4: Plan je werkzaamheden in en je pauzes ook
Maak een planning van je werkzaamheden, van uur tot uur. Bijvoorbeeld in de de agenda van Outlook. Zet er ook in wanneer je pauze neemt, zodat je collega’s weten dat je dan niet bereikbaar bent. Zorg dat je jouw eindtijd erin zet. Zo maak je onderscheid tussen je vrije tijd en werktijd.
Hou rekening met het volgende:
Doe de onaangename dingen als eerste. Door jezelf te dwingen prioriteit te geven aan de moeilijkste klussen voel jij je tevredener over je resultaat en heb je de rest van de dag meer energie.
Tip 5: Heb vertrouwen
Heb vertrouwen in jezelf. Dat doe je door je Pleaser in de kast te zetten en erop te vertrouwen dat je je werk goed genoeg doet. En dat je leidinggevende dat ook ziet. Door te vragen “Hoe is het met je” straal je ook het vertrouwen naar je collega’s uit. Een spontaan mailtje of telefoontje verhoogt je werkzin. Zoek daarom bewust het contact met je collega’s.
Als laatste nog een paar tips voor de managers onder ons
Als zaken niet gaan zoals je voor ogen had neem je medewerkers dan geen beslissingen uit handen en onderdruk je impulsen om hen directer aan te sturen – wat overigens een normale reactie is. Het werkt contraproductief. Je smoort hiermee de innovatieve en creatieve vermogens van jouw medewerkers in de kiem waardoor ze een afwachtende houding krijgen.
Vertrouwen zorgt voor commitment
Wens je mensen ’s morgens een fijne werkdag, stuur ze een videoboodschap waarin je ze aanmoedigt om vooral ook tijd voor pauzes te nemen en spreek je waardering uit voor het werk dat ze doen.
Ben ik je stok achter de deur?
Loop je vast op werk doordat je te veel werkt? Kijk eens bij mijn aanbod voor persoonlijke coaching en maak dan een afspraak voor een kennismakingsgesprek. Denk je nu al: ja dat wil ik. Bellen kan ook op 06 33868922.
Samen kijken we welke gedachten en gedragingen de kop op steken. Die buigen we om zodat jij er minder last van hebt.
Heb je gedoe op je werk? Of werkvloerfrustraties? Maak ze dan soepel bespreekbaar met de checklist uit mijn e-boek.