Als jij je mening en gevoel aan anderen aanpast – en hoe jij je grens leert kennen en aangeeft

Grens aangeven

Pas jij je mening en gevoel aan anderen aan? Is het voor jou een uitdaging om je grenzen aan te geven? Als je mijn tips toepast, wordt het gemakkelijker! 

Mijn klant was ook niet assertief

Op mijn werk ben ik de acteur in een toneelstuk. Je ziet me mijn gedrag naadloos op mijn omgeving aanpassen. Ik voel het humeur van die ander aan en weet dan precies hoe ik me daarbij passend gedraag en interesse veins. Mijn mening slik ik meestal in. Diep van binnen ben ik eenzaam.” 

Iris zit tegenover me en kijkt me verslagen aan. Ze voelt aan alles dat het niet goed zit. 

Als ik vooraf weet dat ik moet samenwerken met dominante collega’s sta ik ’s morgens kokhalzend boven het toilet. Dan voel ik de spanning in mijn lijf en de verkramping in mijn schouders. Die gespannenheid wil ik niet meer.” 

Bij mij hoef je het wiel niet zelf opnieuw uit te vinden. Als je bij mij in coaching komt, laat ik je niet zwemmen. Je hoort wat mij en mijn klanten heeft geholpen. 

Ik weet hoe erg je je kunt schamen voor je situatie. Wat er echt in mij leefde, hield ik verborgen voor de buitenwereld. Kijk, je bent als coach echt niet beter of anders dan anderen. Ik wist uit eigen ervaring waar Iris mee zat. 

Door hierover te praten, liet ik haar zien dat ik – net als iedereen – een gewoon mens ben die ook heeft geworsteld op haar werk. Door Iris een klein stukje mee te nemen in mijn proces vond ze een stukje herkenning en erkenning. Zij voelde zich niet meer zo alleen. Natuurlijk vertelde ik haar ook hoe ik hiermee omging. Dit doorgeven trok haar over de streep om haar situatie anders aan te pakken. 

Iris vond het een verademing zei ze.

“Ik voel me nu een veel normaler mens en zie weer licht aan het einde van de tunnel.”

Lees je mee?

Net als Iris ging ik als een kameleon met subtiele kleurtonen op in mijn omgeving. De wortels hiervan (ik kijk in de coaching heel vaak systemisch naar waar gedrag vandaan komt) lagen in mijn jeugd. Doordat ik me als kind al aan mijn moeder aanpaste was ik dat zo gewend om te doen dat ik het op mijn werk ook deed. 

Wat ik belangrijk vond en waar mijn grenzen lagen? 

Ik wist het niet. 

Totdat ik gedurende langere tijd een soort van onrust bij mezelf begon te bemerken. Ik kwam erachter dat ik niet goed wist wie ik was en ontdekte dat ik voornamelijk bezig was met doen waarvan ik dacht dat anderen dat van me wilden. Ook privé maakte ik anderen belangrijker dan mezelf en ging ik confrontaties uit de weg.

Maar vergis je niet...

Hoe meer jij je aanpast en je best doet, hoe meer energie het jou kost. Energievreters zijn doodvermoeiend. Collega’s bijvoorbeeld die opdringerig zijn, niet luisteren naar wat jij in te brengen hebt en weinig respect voor je grenzen hebben. 

Ik?? 

Ik voelde de spanning letterlijk in mijn lijf en merkte dat ik vaak hoog aan het ademen was. Ik meldde me ziek. Ik kreeg door wat er gaande was en besloot voor het eerst in mijn leven dat ik het anders wilde.

Mijn tips voor jou om je grenzen te ontdekken en te bewaken:

Tip 1: Ga op onderzoek uit in je lijf

Dat start met jezelf en je grenzen heel goed te leren kennen. Je lichaam is een waardevolle bron van informatie. Spanning en ongemak openbaart zich in je romp: bij je hartstreek, buik of schouders. Om je grenzen beter te voelen, ‘moet’ je eerst beter leren voelen. Door stil te staan bij de sensaties in je lichaam. 

Merk op wat er in je lijf gebeurt als je collega iets doet of zegt wat onprettig voor jou aanvoelt. Als je hiermee oefent, voel je op een gegeven moment wat goed voor je is. Dus ontwikkel je zelfbewustzijn. Het ongemak in je lijf opmerken als iemand iets van je vraagt wat jij niet wil, maar toch doet. Als je dit voelt, weet je dat je je grens gevonden hebt.

Tip 2: Kies je kernwaarden

Uit onderzoek van de Universiteit Utrecht onder 550 werknemers blijkt dat hoe authentieker iemand op het werk kan zijn, hoe prettiger hij zich voelt. Je bent dan meer bevlogen en energieker, presteert beter en de kans op een burn-out of op bore-out neemt af. 

Mensen die authentiek zijn blijken vaker werk te doen dat bij hen past. Mijn wens voor jou is dat jij je waarden kent Waarden werken als een kompas, die richting aan jouw leven geeft. Stel jezelf daarom eens deze vragen en achterhaal waar het jou in je leven om draait: 

Wanneer voel je flow: dat heerlijke gevoel dat je ergens helemaal in opgaat? Wanneer en bij wie kun je niet jezelf zijn? Op welke momenten baal je van het gedrag van anderen? 

Kijk vervolgens in deze lijst met waarden en maak een top 5 van wat jij belangrijk vindt.

Tip 3. Beken kleur

Kameleongedrag ga je tegen door juist je eigen kleuren te gaan bekennen. Wist je dat een kameleon die haar extravagante kleuren juist niet laat zien uit camouflage, maar om vrouwtjes te imponeren. Een kameleon wil dan juist zichtbaar zijn. Dat is precies wat jou ook te doen staat. Vertel je collega’s (of je manager) hoe je ergens over denkt, laat zien wie je bent en geef je grenzen aan. 

Als je collega je grenzen overschrijdt, is je volgende stap ernaar te handelen. Dan zul je duidelijk moeten zijn naar die ander en naar jezelf toe. Als je de situatie herkent, maar niet direct jouw grens kunt aangeven, stel je beslissing dan uit. 

Ik heb tijd nodig om na te denken en kom erop terug.” 

Dan is het belangrijk om weer te ontdekken wat je lichaam en je gevoel willen zeggen om zo je eigen gedrags- en gedachtenpatronen te leren (her)kennen en ruimte te ervaren om keuzes te maken en te oefenen om anders om te gaan met de situatie. 

Als jij je grens op een tactische manier aangeeft, heb je de meeste kans dat de ander ‘m accepteert. 

Dit zijn de stappen: 

  1. Houd het bij wat jij waarneemt: ik zie dat… ik ervaar… ik merk… ik hoor… 
  2. Benoem wat het met je doet. 
  3. En zeg dat je het niet gaat doen of niet wil of er anders over denkt. 

Onthoud: c’est le ton qui fait la musique

Zorg dat je niet gespannen of emotioneel bent. Je mag natuurlijk wel emotie in je verhaal laten horen, maar laat die gevoelens niet met je aan de haal gaan. Let op je lichaamshouding. Zit rechtop en haal rustig adem. Zo zet je je woorden kracht bij. 

Wat doe je als je een horkerige reactie krijgt of als je merkt dat je tegen een muur praat? 

Houd dan de eer aan jezelf en rond het gesprek af! Wat mijn klant dit opleverde? Ja, er waren collega’s die de grenzen die zij stelde niet waardeerden. Dat was ook helemaal oké. Ook al vonden deze collega’s er iets van… toch hielden ze meer rekening met haar. 

Wat nog fijner was, is dat de meeste collega’s prima om konden gaan met de feedback die mijn klant hen gaf. Ze voelde zich opgelucht en meer zichzelf. Zij én haar projecten floreren. 

Ik ben benieuwd: welke tip ga jij uitproberen? 

Ik wil je nog één ding meegeven. Wacht niet tot het ‘juiste’ moment. Anders wacht je totdat je een ons weegt. Zoek uitdagingen op, daarin zit je groei en de weg naar beter. 

Denk je nu:

Moeilijk.Moeilijk.Moeilijk.

Gelukkig heb je mij. Ik coach je in hoe je omgaat met lastige situaties op je werk. En met al die emoties die om de hoek komen kijken. Moet jij eens opletten wat er dan gebeurt! 

Kijk anders eens bij mijn een-op-een-traject voor persoonlijke coaching. Je bent van harte welkom voor een gratis kennismakingsgesprek.

Wil je manieren zodat je die lastige collega kan pareren?

🔥 Volg mijn online training: Hoe laat ik het gedoe van mijn werk los en ga ik om met lastige collega’s?

🔥 Heb je gedoe op je werk? Of werkvloerfrustraties? Maak ze dan soepel bespreekbaar met de checklist uit mijn e-boek.Heb je gedoe op je werk? Of werkvloerfrustraties? Maak ze dan soepel bespreekbaar met de checklist uit mijn e-boek.

 

Download direct gratis e-book 10 tips om op je werk (slim) voor jezelf op te komen

 

Je las een blog van moi – Hanneke Zumker

Hanneke wie?
Klantervaringen

Fijne werkweek!

Hanneke Zumker coach Rotterdam

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
WhatsApp
Print