Het combineren van jouw privé en werk kan voelen als jongleren met brandende fakkels. Het is een uitdaging waar veel mensen mee worstelen. Neem bijvoorbeeld mijn coachee Pauline. Een succesvolle zakenvrouw, moeder van twee jonge kinderen en echtgenote.
Altijd druk in de weer en haar agenda volgeboekt met afspraken.
Hoewel ze erin slaagt om haar werk op hoog niveau uit te voeren, heeft ze steeds minder tijd voor haar gezin en voor zichzelf. Ze is uitgeput en voelt zich overweldigd. Pauline heeft het gevoel dat ze geleefd wordt door haar drukke agenda, in plaats van zelf de controle te hebben over haar leven.
Herken je jezelf in Pauline?
Dit blog is er voor om ons vrouwen een hart onder de riem te steken. Als jij je als man hierin ook herkent – omdat je de zorgtaken op je schouders neemt – lees dan overal waar ‘vrouw’ staat ‘man’ en voel je niet gepasseerd.
Er is al veel over gezegd, maar ook ik was verbaasd over de campagne die de overheid in maart startte om vrouwen te stimuleren om meer te gaan werken en zo de druk op de arbeidsmarkt te verlichten.
Ik dacht: hoe dan? De politiek heeft het aan de achterkant niet eens op orde!
Zo zouden school- en werktijden beter op elkaar afgestemd moeten zijn. Onze kinderen zijn op woensdagmiddag vrij en in groep 1 t/m 4 op vrijdag ook nog eens! Bovendien rijzen de kosten voor opvang de pan uit en staan deze vaak niet in verhouding tot wat je verdient. Stuitend vind ik het dat de politiek de hervorming van het kinderopvangstelsel heeft uitgesteld tot 2027.
Maar… dan hebben we het nog niet gehad over op wiens schouders de zorgtaken meestal terecht komen. Uit onderzoek van vakbonden CNV en FNV blijkt dat vrouwen die meer betaald werk doen, ook nog steeds onbetaalde zorgtaken blijven doen, zoals het huishouden en mantelzorg.
Dus ja… ik ben erg kritisch.
Mijn 4 kinderen zijn nu behoorlijk zelfstandig. De jongste van 13 regelt veel zelf, mijn oudere kinderen studeren en mijn dochter is zelfs het huis al uit. Als CEO van mijn eigen bedrijf heb ik volledige controle over mijn werkuren en ben ik blij te zeggen dat ik het nu goed voor elkaar heb. De uitputtende tropenjaren zijn gelukkig voorbij.
Maar ik weet nog precies hoe lastig het was.
Hoe vaak ik met mijn handen in het haar zat omdat ik werd gebeld om mijn kind van de crèche te halen omdat er een scheet dwars zat.
Misschien herken je hier iets van…
Maandag
De kinderen gaan morgen naar de kinderboerderij en zoeken last minute nog ouders. Jij gaat mee als begeleider en moet het op je werk ook nog zien te fixen.
Dinsdag
Je krijgt een mailt van de BSO. Ze hebben een studiedag en zijn op vrijdag dicht. Je moet op zoek naar alternatieven. Die heb je niet. Je baalt enorm – jij hebt dan een afspraak waar je niet onderuit kan – en neemt toch maar vrij.
Woensdag
Morgen is er een sportdag op school en de kinderen moeten iets ‘speciaals’ voor hun lunchpakket meenemen. Jij doet daarom nog even snel de boodschappen, zodat ook jouw kind iets leuks heeft.
Donderdag
Je kinderen moeten een werkstuk inleveren. De eisen zijn nogal buitensporig en je ziet je kind worstelen. Dus gaan jullie naar de bieb en – ook al weet je dat dit de bedoeling niet is – schrijf jij mee.
Vrijdag
Het is tijd voor de wekelijkse zwemles. Jij gaat mee naar het zwembad en helpt met het omkleden. Oh ja, en je doet ook ‘even’ de boodschappen.
Ben jij aan het verzuipen?
Ik heb talloze coachees geholpen die door de combinatie van werk en privé (bijna) aan een burn-out ten onder waren gegaan. Je kent vast wel het idee dat je moet kiezen tussen een gezin en een carrière.
Maar wie zegt dat eigenlijk? Wie bepaalt dat? Juist, jijzelf!
Of je nu samenwoont, gescheiden bent, net een kindje hebt gekregen, alleenstaand bent, getrouwd bent of niet, de keuze is echt alleen aan jou (of als je samen bent aan jullie). Als jij meer tijd thuis wil doorbrengen, is dat helemaal prima. En als je juist fulltime wil werken, is dat volledig oké. Ook als je vindt dat jouw partner beter thuisblijft. Dat kan een uitstekende keuze zijn om een betere balans te vinden tussen werk en privé.
Tuurlijk gaan anderen hun mening ventileren en kritiek leveren, maar onthoud dat jij de enige bent die weet wat voor jou het beste werkt. Als je achter jouw keuze staat, dan zal je omgeving zich daarop aanpassen. Want vergeet niet, je hebt maar één leven en het is aan jou om te beslissen hoe dat eruit ziet.
Ik geloof er heilig in dat wanneer jij écht iets wil, het je ook lukt:
“You can move mountains!”
Maar je bent hier waarschijnlijk niet om alleen de motivatie te krijgen, je wil weten wat je kunt doen om meer rust in je leven te krijgen. Of misschien ben je de controle gewoon even kwijt.
Om welke reden je hier ook bent: je bent niet alleen.
Wil jij de controle weer terug en je privé- en zakelijk leven met voldoening combineren?
Lees dan verder voor mijn tips, zodat ik je een handje kan helpen.
1. Jouw topprioriteit = je gezondheid
Allereerst wil ik je op het hart drukken dat jouw gezondheid op nummer 1 moet staan. Jouw fysieke, emotionele en mentale gezondheid zijn dé prioriteit. Wanneer je dus voor je gevoel tegen een burn-out aan zit of depressieve gevoelens hebt, is het verstandig om hier hulp voor te gaan zoeken. Jouw ‘overall’ gezondheid op orde hebben is stap één. Er valt namelijk niets te balanceren als jouw welzijn schommelt en er chaos heerst.
2. Perfect bestaat niet
“Jaha dat weet ik nou wel…”
Maar weet je dat echt?
Er is geen juiste manier voor het opvoeden van je kinderen, het onderhouden van je huwelijk en productief werken. Streef niet naar het perfecte beeld maar naar een realistisch beeld. De ene dag focus je meer op je werk en de andere besteed je meer tijd met je kinderen. Balans is geen constante staat, het is een proces dat tijd en toewijding vereist. Als jij je dit realiseert, voel jij je hopelijk ook minder snel schuldig.
Weet ook dat schuldgevoelens bij mijn klanten een groot obstakel zijn naar een tevreden en gelukkig leven.
Luister naar wat je zelf wil doen en volg je intuïtie. Probeer niet om anderen na te doen. Want wat werkt voor hen, hoeft niet te werken voor jou. Ook hoef je je niet te schamen als je gebruik maakt van hulpmiddelen. Hebben jullie een duaal inkomen en nog wat geld over? Besteed het dan bijvoorbeeld uit aan een schoonmaakster of bestel soms wat eten zodat je je niet hoeft te haasten om nog boodschappen te doen en te koken. Gun jezelf af en toe een break.
3. The Progress Principle
Professor Teresa Amabile en Steven Kramer deden onderzoek naar het gedrag van werknemers en hun emoties. Zij kwamen tot de conclusie dat mensen zich meer tevreden en gelukkig voelen als zij een concrete stap hebben gezet naar hun doel en datgene wat ze willen volbrengen. Ook werden zij productiever en creatiever.
Best logisch als je het nu leest toch?
Dus ga dit ook doen. Bedenk dagelijks of wekelijks welke acties je gaat doen, maak ze niet te groot en wees trots op de afspraken die je met jezelf nakomt. Vier ook je successen (klein of groot!).
Waarom?
Als jij stilstaat bij wat wel goed gaat, vind je het waarschijnlijk minder erg als andere dingen anders lopen dan je had verwacht. Zijn de kinderen te laat voor school? Sta je in de file? Heb je een meeting gemist? Jij reageert hier dan allemaal veel relaxter op. En dat is heel belangrijk als jij je professionele- en persoonlijke leven goed wil combineren.
4. Kwaliteit versus kwantiteit
Realiseer je dat er een groot verschil is tussen kwantiteit en kwaliteit. Je zult soms een drukke dag hebben waardoor je minder tijd kan besteden met je kinderen, partner of werk. De kwaliteit ervan is belangrijker. Zorg er dus voor dat wanneer je er bent, je er ook écht bent. Neem afscheid van afleiding en stop met het verspillen van je kostbare tijd. Leg je telefoon weg en ga echt even spelen met je kinderen. Zuip jezelf niet onnodig lam in een café, maar neem je partner mee op date.
5. The law of Attraction
Deze theorie komt je vast bekend voor. Misschien alleen qua naam of misschien al helemaal. De theorie van de Law of Attraction stelt dat wat je denkt en gelooft, leidt tot positieve resultaten in je leven. En vice versa. Sommige noemen het ook wel manifesteren.
Vind je dit achterhaald en zweverig?
Het is maar net hoe je ernaar kijkt. Ik geloof sterk in de Law of Attraction.
Ik ben ervan overtuigd dat je gedachten en overtuigingen invloed hebben op je gedrag en de keuzes die je maakt. Als je bijvoorbeeld constant denkt dat je niet goed genoeg bent of dat dingen toch niet zullen lukken, dan zal je waarschijnlijk geen positieve resultaten ervaren.
Je mindset speelt een grote rol bij het halen van je doelen en het ervaren van succes. Door positieve gedachten te hebben en te geloven in jezelf, kun je jezelf aanmoedigen en motiveren om de acties te ondernemen die nodig zijn om je doelen te bereiken. Leg daarom de nadruk op positiviteit in je leven. Geloof in jezelf en zeg dit ook tegen jezelf.
Alles wat je aandacht geeft groeit.
6. Doe waar je van houdt
Kort maar krachtig: als je werk doet dat je niet leuk vindt, kun je niet gelukkig zijn. Dit is simpelweg een feit. De meeste mensen werken meer dan zij vrij zijn. Dus om het nog wat duidelijker te maken: je doet dus de meeste tijd van je leven iets wat je niet leuk vindt? Daar kán je niet gelukkig van worden.
Dus, kies voor jezelf!
Stap in jouw zoektocht naar jouw ideale baan en ‘take the risk’.
Wat zeg ik nou?…. ‘take te risk’? Het is juist een risico om werk te blijven doen waar je niet gelukkig van wordt!
Neem de stap.
Heb je nu weer een duidelijk beeld van hoe je het gaat aanpakken de komende tijd? Succes, jij kan dit. En onthoud: niemand is perfect, dus hier en daar een k*t dag, hoort er ook bij.
Want, nogmaals: balans creëer je over de tijd.
Neem vrijblijvend contact op
Bij mij kun je vrijuit praten over nare situaties in je werk. Over waar je in je persoonlijke effectiviteit gaten laat vallen. Kijken hoe het slimmer en beter kan. Hoe jij werk en privé het beste combineert. Laten we samen aan de slag gaan! Je bent van harte welkom voor een gratis kennismakingsgesprek.
Ik help je met:
- persoonlijke coaching
- loopbaancoaching
- burn-outbegeleiding
- teamdagen
- teamcoaching
Wil je nu meteen aan de slag?
🔥 Volg mijn online training: Hoe laat ik het gedoe van mijn werk los en ga ik om met lastige collega’s?