Door je collega een oprecht compliment te geven, benadruk je wat er goed gaat. Dat motiveert je om het nóg beter te doen en een tandje bij te zetten. Veel meer dan wanneer je de focus legt op wat beter moet of niet goed is gegaan.
Helaas zwakken we complimenten heel vaak af. Lees waarom dat niet zo handig is en hoe je een compliment aan je collega geeft dat echt raakt.
Hoe een fruitmand me blij maakte
Tring tring. Hoor ik de bel? Ik verwacht niemand. Mijn afspraken zijn gecanceld nu de pandemie ook ons trof. Sinds mijn jongste dochter een positieve testuitslag kreeg, zitten we in quarantaine.
Tringggg tringggggg gaat het nog indringender.
Als ik de voordeur opendoe, zie ik Brenda in mijn voortuin staan. Op de grond heeft ze een grote mand neergezet. Een beetje beduusd kijk ik haar aan.
“Ja”, zegt ze met een grote lach. “Voor jullie om de komende dagen een beetje gezellig door te komen.”
Terwijl ze het zegt, spiek ik nieuwsgierig naar de inhoud van de mand. Ik ben dol op cadeaus. Ik zie thee, een tijdschrift en vooral heel veel fruit. Het raakt me dat Brenda daar staat. Dat ze speciaal voor mij is gekomen.
“Als ik straks onder de Willemsbrug lig – mijn schrikbeeld dat als de crisis echt doorzet ik failliet ga – kom je me dan ook een pannetje soep brengen”, grap ik. Waarop ze zegt: “Ik heb nog wel een kamertje voor je over.”
Terwijl ik het zeg, hoor ik hoe ik hiermee niet echt dankbaar overkom. Dat is het laatste wat ik wil. Haar oppepper geeft mij het gevoel dat ze aan me denkt. Meteen corrigeer ik mezelf. Zo uitbundig als ik op een afstand kan, roep ik: wat ontzettend lief van je, wat gaaf.
We kletsen nog een beetje en eenmaal weer binnen bemerk ik mijn prettige stemming. Ik voel letterlijk dat ik ertoe doe. Het besef dat anderen je opmerken, geïnteresseerd zijn in wat er in je leven gebeurt en ze je laten voelen dat ze om je geven… dat vind ik iets hemels.
Je gewaardeerd voelen is een fundamentele menselijke behoefte. Het maakt deel uit van wat je ertoe aanzet om samen te werken met de mensen om je heen. Wat me terugbrengt naar hoe waardering nog meer voor me – en misschien ook voor jou – voelt. Mijn klanten te zien groeien en doelen te zien halen – vaak al tijdens hun coachtrajecten – geeft mij de bevestiging dat ik mijn werk goed doe.
Iets extra’s is echt niet nodig. Ik krijg met enige regelmaat een compliment, een cadeautje of een mooie brief van mijn klanten. Wat dat me oplevert? Het laat me nog eens extra voelen dat ik mijn werk goed doe. Zo’n gebaar tovert elke keer een lach op mijn gezicht. Alsof ik op wolken loop, licht als een veertje en vol trots. De waardering krijgen van mijn klanten voelt als een enorme aanmoediging
Uit onderzoek blijkt dat niet geld, maar aandacht en complimentjes je het meest motiveren. De Amerikaanse psycholoog William James zei begin 19e eeuw al:
“De diepst menselijke behoefte is de behoefte gewaardeerd te worden.”
Mijn pleidooi is daarom dat je aan je collega laat merken dat je hem of haar waardeert. En je je hart voor je omgeving openzet. Bijvoorbeeld voor je collega die thuis in een isolement zit.
Je ogen openzetten voor wat is. Je verbinden, aandacht hebben en gaan voor het échte contact. Dit geeft niet alleen de ander een goed gevoel, maar jezelf ook. Met een positieve blik naar anderen kijken, helpt je om een optimistische blik naar de wereld te ontwikkelen.
Heb ik je voldoende overtuigd om aan anderen te laten zien en voelen wat ze voor je betekenen?
Mooi. Je collega’s laten zien wat ze voor je betekenen, doe je met deze tips:
Tip 1. Laat anderen voelen dat je hen ziet
De gemakkelijkste manier om je collega het gevoel te geven dat hij ertoe doet, is door oogcontact te maken en bij hem of haar in te checken. Online kun je dat doen door even naar je camera te buigen en lachend “goedemorgen X” tegen je collega te zeggen. Stel vragen als: ‘hoe is je dag tot nu toe?’, ‘Hoe zit je erbij?’, ‘Ben je al helemaal geland?’
Simpel toch?
Dus duik ook in je online-overleg niet meteen de inhoud in en schenk bewust aandacht aan de ander. Hiermee geef je jouw collega meteen het gevoel dat je hem of haar ziet. Mijn bonustip voor jou als thuiswerker en waarmee je zeker hoge ogen gooit: Vergeet je partner niet als jij bij het koffieapparaat staat om voor jezelf een kop koffie te zetten
Tip 2. Geef je collega een compliment
Een compliment is elke vorm van oprechte waardering voor iemands eigenschappen, gedrag of uiterlijk. Benoem zo specifiek als je kunt positieve sterke punten, eigenschappen en gedragingen van je collega en vertel welk verschil hij maakt. Iedereen heeft kwaliteiten die complimenten verdienen. Herken ze. Door iets specifieks te noemen, laat je de andere persoon zien dat je geïnteresseerd bent en oplet. Beschrijf de situatie, het gedrag en de sterke punten die je collega laat zien en vertel welke impact dit op jou of de opdracht heeft.
Ten slotte: geef alleen gemeende complimenten
Voordat je het in de gaten hebt, word je verraden door je lichaamstaal of je intonatie. Mensen hebben een zevende zintuig als het gaat om het herkennen van wat onoprecht wordt gezegd. Ik hoop dat ik je heb aangemoedigd om je collega’s het gevoel te geven dat zij nodig en onbetaalbaar voor je zijn. Zo voelen ze zich geen wegwerpartikel, maar belangrijk voor jou, je team of jullie organisatie.
En weet dat je collega het gedrag dat jij beloont waarschijnlijk vaker gaat laten zien? Ik ben ook benieuwd wat het jou brengt. Ik vermoed een gevoel van vervuldheid en verbondenheid.
Zelf ben ik er een groot voorstander dat je je mening geeft. Mijn allereerste blog schreef in na de aanslag op het hoofdkantoor van het blad Charlie Hebdo. Toen voor mijn gevoel de vrijheid van meningsuiting op het spel stond, ging ik op de barricaden. Lees hier mijn blog: Durf dapper op je werk te zijn.
Wil je echt serieuze stappen zetten en beter uit de verf komen?
Dat lukt je het beste als je met iemand in gesprek gaat over hoe je denkt en doet. Ik help je met persoonlijke coaching. Je bent van harte welkom voor een gratis kennismakingsgsprek.
Hebben we al een connectie op LinkedIn? Ik inspireer je ook daar met tips om gelukkiger op je werk te worden.
Heb je gedoe op je werk? Of werkvloerfrustraties? Maak ze dan soepel bespreekbaar met de checklist uit mijn e-boek.
Je las een blog van moi – Hanneke Zumker
• Hanneke wie?
• Klantervaringen
Fijne werkweek!