Manipulatie helpt je bij het krijgen van banen en leuke projecten. Hier 5 slimme manieren om zelf je manipulatieve collega’s slim af te zijn. Manipulatie komt overal voor. In liefdesrelaties, vriendschappen, familierelaties en op het werk. Manipulatie is het opzettelijk beïnvloeden van een ander.
Als jij hiervan op je werk last hebt, is dit een must read voor jou!
Herken je wat ik hieronder beschrijf?
Vorige week vrijdag was er een meningsverschil op je werk. Jouw collega beschuldigde je ervan dat je haar ontwerp voor een campagne had gekopieerd en sprak jou daarop aan. Omdat je haast had, spraken jullie af om er na het weekend op terug te komen.
Het gesprek is gevoerd…
Maar het liep niet goed en eenmaal thuis val je in de armen van je man en kun je niet meer stoppen met huilen. Je bent helemaal overstuur. Hij vraagt wat er is gebeurd en je vertelt: “Ik voelde me volledig overrompeld in het gesprek met mijn collega. Ze liet me niet uitpraten en ik kon me niet verdedigen. Uiteindelijk bood ik mijn excuses aan, maar ik wilde nog zoveel zeggen. Ik voel me onterecht behandeld en zo klein.”
Wat je wil is dat je voor jezelf opkomt en sterk staat, toch?
Het is hoog tijd om jezelf te bewapenen met verschillende gesprekstechnieken, zodat je nooit meer slachtoffer wordt van manipulatieve gesprekspartners. Dus pak de controle terug en laat zien wie er echt de baas is in jouw gesprekken. Maar hoe doe je dat dan precies? Met deze 6 gesprekstechnieken, natuurlijk! Moet jij eens opletten wat er dan gebeurt!
Hier komen je tips om je manipulerende collega slim af te zijn:
1. Houd het einddoel in zicht en spreek je uit
Voordat je een gesprek aangaat is het verstandig om je doel van het gesprek goed voor ogen te hebben. En daarbij kan je dit dan ook delen met je gesprekspartner. Vraag wat je gesprekspartner verwacht van het gesprek of leid hem hier en daar door het gesprek. Zeg bijvoorbeeld: “Laten we beide opnoemen wat we vervelend vonden.” Daarbij is het ook fijn om je doel voor ogen te hebben wanneer het gesprek afdwaalt. Kom snel weer terug naar de rode draad van het gesprek. We onthouden namelijk maar 50% van een gesprek, dus laten we dit niet verspillen aan bijzaken.
2. Controleer je emoties Je wil een professioneel werkleven. Toch?
Dan is het aan jou de taak om je emoties in bedwang te kunnen houden wanneer je het ergens niet mee eens bent. Irritatie kan leiden tot frustratie en dit kan leiden tot woede. Laat het niet zover komen. Wat hierbij helpt, is om altijd het langetermijneffect in je hoofd te houden. “Als ik nu flip, wat is dan het resultaat op de lange termijn?” Niet veel goeds waarschijnlijk. Dus houd je hoofd koel en reageer met respect.
3. Stel vragen
Tijdens een gesprek is het prettig om je collega te laten merken dat het je interesseert wat zij te zeggen heeft en dat je echt luistert. Dit zorgt voor een gevoel van waardering en respect. Het stellen van vragen is hiervoor een effectieve manier.
Dit is hoe…
Stel een vraag waardoor je jouw collega triggert om de kwestie vanuit jouw perspectief te bekijken, zodat hij jou beter begrijpt. Bijvoorbeeld, in plaats van te zeggen: “Ik vond het vervelend dat je de lift dicht deed toen ik eraan kwam”, kun je vragen: “Hoe zou jij het vinden als ik de lift dicht deed als je eraan kwam?”
Of…
Laat zien dat je begrip voor je collega hebt door te vragen hoe hij zich voelde over een bepaalde situatie. Doordat jij zijn gevoelens erkent en waardeert, ontstaat er vanzelf een fijner gesprek.
Bijvoorbeeld: je hebt net samen met een collega een presentatie gegeven. Na afloop vraag je aan je collega: “Hoe was de presentatie voor jou?”
In plaats van dat je zelf vertelt wat je ervan vond, laat je zien dat je geïnteresseerd bent in die ander en kunnen jullie er samen op reflecteren en de verbeterpunten bespreken.
4. Neem pauzes en creëer ruimte voor reflectie
Ja, neem pauzes.
Tijdens een gesprek kan het goed zijn om af en toe stiltes te laten vallen en ruimte voor reflectie in te bouwen. Zo kun je zelf goed nagaan wat er precies is gezegd en krijgt de ander de ruimte om zich beter te uiten of te verduidelijken. Door niet door te ratelen en vooral niet door elkaar heen te praten, houd je de sfeer rustig en respectvol.
5. Onthoud: jouw mening is géén feit
Het is belangrijk om te onthouden dat jouw mening niet per se de waarheid is en dat anderen er anders over kunnen denken. Probeer daarom in een gesprek geen opmerkingen te maken die verwoorden alsof het een feit is.
Bijvoorbeeld: “Je kunt mij niet laten wachten voor de lift.” In plaats daarvan kun je beter ‘ik’ gebruiken: “Ik vond het niet fijn dat je mij liet wachten bij de lift.”
Zo voorkom je dat de ander meteen in de verdediging schiet en zal je collega meer begripvol en empathisch op je reageren.
6. Wees eerlijk en toon bereidheid om je fouten toe te geven
Ook al is de ander de boeman in het gesprek, het is belangrijk om eerlijk te zijn en bereid te zijn om je eigen fouten toe te geven. Het toegeven dat je niet alle antwoorden hebt en niet altijd alles goed doet, getuigt van karakter en zorgt dat je collega je vertrouwt.
Door open te zijn en jezelf kwetsbaar op te stellen, zorg je voor een veilige en open sfeer.
Zeker weten dat je succes hebt als je deze technieken op je werk gaat toepassen. Wedden dat je versteld zult staan van de impact die ze op jouw gesprekken hebben? Je krijgt meer grip op de situatie en een boost voor je zelfvertrouwen. Dus gooi die communicatie-skills in de strijd en rock je gesprekken!
Kom je er zelf niet uit?
Ik help je met:
- persoonlijke coaching
- loopbaancoaching
- burn-outbegeleiding
- teamdagen
- teamcoaching
Je bent van harte welkom voor een gratis kennismakingsgesprek. En oh ja… je kunt ook mijn nieuwe e-book downloaden en 5 gouden tips krijgen om de baan te vinden die echt bij je past.
Wil je meer manier zodat je die lastige collega kan pareren?
🔥 Volg mijn online training: Hoe laat ik het gedoe van mijn werk los en ga ik om met lastige collega’s?